Interviu acordat de către prof dr. Teodora Bentz – director al Palatului Național al Copiilor, București

Interviu acordat de către prof dr. Teodora Bentz – director al Palatului Național al Copiilor, București
  1. În primul rând, felicitări pentru obținerea conducerii Palatului Național al Copiilor! Spuneți-ne, vă rugăm, cum vedeți această nouă provocare pe plan profesional și care sunt planurile dumneavoastră pentru Palatul Național al Copiilor în acest început de toamnă?

Palatul Național al Copiilor din București este o instituție emblematică pentru învățământul preuniversitar din România, căci a reprezentat, încă de la începutul existenței sale,  un spațiu al nonformalului prin excelență, al proiectelor, al spectacolelor, al cercurilor de specialitate.

În plan profesional, simt trecerea de la curricular către universul jocului, al lecțiilor fără teme, construite din drag și dăruite cu bucurie, ca o promisiune a „tinereții fără bătrânețe”. Bineînțeles, e o provocare managerială și, dacă se poate formula astfel, o rebranduire, după ce am câștigat experiență ca director, inspector școlar de specialitate și inspector școlar general adjunct.

Ca orice manager, îmi doresc ca echipa pe care o conduc să devină din ce în ce mai consistentă, mai implicată, oferind servicii calitative din toate perspectivele. De aceea, am demarat deja organizarea și desfășurarea a 3 concursuri pentru angajare, derularea de proiecte Erasmus, naționale, regionale sau municipale,  închegarea unui dialog consistent cu părinții, prin înființarea unei asociații și prin intermediul lectoratelor, respectiv organizarea unui număr cât mai mare de evenimente în parteneriat cu ONG-uri, teatre, alte instituții ale statului.

  1. Ce activități atractive pentru copii și părinți se desfășoară în prezent la Palatul Național al Copiilor? Aveți în calcul cursuri sau activități ce includ tehnologiile moderne pe care cei mici le pot descoperi și chiar folosi sau preferați o abordare mai conservatoare?

La Palatul Național al Copiilor, părinții si elevii sunt mereu primiți cu zâmbet și cu brațele deschise. Aici funcționează în prezent 59 de cercuri și suntem în procesul de selecție pentru încă 14 cercuri. Oferta noastră școlară se poate consulta permanent pe site-ul instituției. Desfășurăm activități ce vizează secțiunea cultural-artistică, secțiunea tehnică sau pe cea sportivă. Evident că, la cercurile cu profil tehnic, încercăm să venim în întâmpinarea orizontului de așteptare al omului contemporan, căci, la Palatul Național al Copiilor, se poate aprofunda, de exemplu, studiul informaticii, astronomiei, radioamatorismului sau ecologiei.   Însă și dimensiunea sensibilă, creativă, a copiilor se regăsește în centrul preocupărilor noastre. Pentru toate aceste activități didactice, sistemul nonformal impune metode interactive, inter și transdisciplinare, cultivându-se comunicarea și empatia.

  1. Pe termen mai îndelungat, ce obiective v-ați propus în proiectul managerial?

Echipa de conducere a Palatului Național al Copiilor din București, este preocupată, pe termen scurt și mediu, să organizeze concursuri pentru toate posturile ramase vacante și care urmează să se mai vacanteze în urma pensionării. Avem în vedere și perfecționarea continuă a personalului didactic, prin participarea la proiecte, cursuri, pregătirea pentru obținerea gradelor didactice. Firește că facem eforturi pentru optimizarea bazei materiale și încercăm permanent ca, la Palat, nicio sală să nu fie goală: să organizăm mereu, cu ajutorul partenerilor noștri, diferite spectacole, conferințe, evenimente și să implicăm profesorii și pe elevii lor în proiecte multiple de tip: Erasmus, CAEN, CAER, CAEM. În viziunea mea și a colegilor mei din structura de conducere, orice experiență câștigată la vârsta formării reprezintă o treaptă către integrarea optimă, în viitor, în orice grup social sau profesional.

  1. Cum se poziționează Palatul Național al Copiilor în raport cu celelalte instituții de cultură din București? Care sunt atu-urile instituției pe care o coordonați?

Palatul Național al Copiilor impresionează prin spații generoase, este o clădire proiectată special pentru educație. Copiii pot  împleti dansul cu educația rutieră, fotbalul cu limbile străine, arta ceramică sau pictura cu radioamatorismul. Astfel, de mici, beneficiarii noștri ajung să dețină competențe în mai multe domenii,  spre deosebire de colegii lor din afara Palatului care studiază o singură disciplină în cadrul unui club cu specialitate unică.

 

Aici își desfășoară activitatea cadre didactice profesioniste, cu abilități pedagogice, care își adaptează strategia nivelului de vârstă diferit, căci se lucrează atât cu preșcolari, cât și cu gimnaziști sau liceeni. Relația profesor-elev este una așezată sub semnul dialogului și continuității. Cadrul didactic își asumă formarea unui elev de la vârsta de 5 ani până la 18 ani, daca aceasta din urmă revine la Palat, an de an, cu bucurie si interes. Se formează, astfel, un fel de comunități de suflet, căci trecerea timpului determină consistența relației cu familia și satisfacția actului didactic împlinit. In învățământul formal, dascălul  își ia „rămas bun” de la o generație din 4 în 4 ani, în timp ce, la Palatul Național al Copiilor, timpul are mai multă „răbdare” cu oamenii.

  1. Țin să vă mulțumesc în numele conducerii Teatrul Muzical Ambasadorii pentru colaborarea extrem de benefică inter-instituțională dintre Palatul Național al Copiilor și teatrul nostru! Cum vedeți această colaborare și cum vă creșteți vizibilitatea și interesul pentru Palat din partea celor mici?

Consider că parteneriatul cu Teatrul Muzical Ambasadorii este nu numai un proiect comun cu o istorie consistentă, ci și unul de succes. Elevii noștri participă la spectacolele teatrului atât ca artiști, cât și ca spectatori. E ca și cum Cercurile noastre de artă dramatică ar avea unde să facă „practică” si, mai mult decât atât, copiii recunosc faptul că sunt motivați prin colaborarea cu artiști profesioniști, care reprezintă modele autentice. Uneori elevii de la Palatul Național al Copiilor sunt și premiați de partenerul nostru, Teatrul Muzical Ambasadorii,  prin invitarea lor în tabere la munte organizate în vederea cultivării pasiunii pentru arta dramatică.

Cu siguranță, această colaborare va continua, căci, dacă analizăm cu atenție numai Registrul anului 2023 cu activități proiectate, observăm că acest parteneriat este concretizat prin cel puțin 10 evenimente lunare. Nu-mi rămâne decât să urez succes tuturor reprezentaților ce vor urma!

În ceea ce privește întrebarea dumneavoastră despre vizibilitatea proiectelor și programelor ce se desfășoară la Palatul Național al Copiilor, amintesc doar câteva instrumente de promovare, ce se pot accesa permanent: site, Instagram, Facebook, oferta școlară variată și atractivă. Până la urmă, suntem încântați de numărul urmăritorilor din spațiul virtual, dar ne recomandă mai ales cuvintele frumoase ale copiilor și părinților ce vin la Palat, bucuria publicului, satisfacția tuturor celor care lucrează aici și se implică zi de zi.

  1. La final, în afară de spectacolele Teatrului Muzical Ambasadorii, care sunt evenimentele-reper din această toamnă ale Palatului Național al Copiilor?

Multe lucruri frumoase se întâmplă la Palatul Național al Copiilor în acest început de an școlar. Cursurile au debutat cu un spectacol amplu, intitulat „Emoție de toamnă”, ne pregătim pentru „Toamna baladelor”, eveniment al cărui organizator principal este Inspectoratul Școlar al Municipiului București, suntem partenerii Clubului copiilor din sectorul 5  în organizarea și desfășurarea Festivalului Național „Glasul copiilor”, respectiv partenerul clubului Copiilor din sectorul 1, implementând împreună proiectul „Cupa toamnei”.

Primim la Palat o mulțime de vizite, chiar și când se întunecă. De exemplu, la Observatorul Astronomic, care se găsește la ultimul etaj, se țin lecții demonstrative pentru elevii din școlile generale bucureștene. Așteptam, in săptămâna „Școala Altfel”, alte și alte grupe de vizitatori  interesați de activitatea cercurilor noastre. Zece profesori de la secțiunea sport se pregătesc sa plece intr-un schimb de experiențe de tip Erasmus. Nu in ultimul rând, la Sala Mare si la Sala Mica se desfășoară multe evenimente, nu numai in weekend, cat si in timpul săptămânii. Trebuie sa menționez cu mândrie că deja se vad roadele muncii noastre: 3 premii  obținute la Campionatul National de Clase al României (dans sportiv), o medalie de bronz la cel mai prestigios concurs de dans sportiv din lume („German Open Championship 2023”) obținută de perechea de la Palatul Național al Copiilor ce a reprezentat Romania. În cadrul Secției Tehnico-Științifice elevii noștri au fost medaliați la Campionatul Național de Telegrafie, iar micuții informaticieni au confirmat prin premii la Concursul Național de IT, Concursul Național de Informatică, Concursul Național Floare de Colț. Nu putem să nu îî menționăm pe artiștii de la Cercurile Palatului care au evoluat pe scene din toată țara și din străinătate, având prea multe premii pentru a le enumera în acest scurt interviu. Doar amintim premii la Concursul Național Armonii de Toamna (canto) și World Championship of Performing Arts din Los Angeles.

 

 

Director,

prof dr. Teodora Bentz

Lasă un răspuns

Adresa de email nu va fi publicată.

Sari la conținut